Czy „przeprowadzkę” można ubezpieczyć?

Wiele osób – które zamierzają się przeprowadzić i chcą do pomocy wynająć specjalną firmę tym się zajmującą – zastanawia się czy od ewentualnych uszkodzeń w czasie transportu można się ubezpieczyć. Trzeba podkreślić, że rzeczywiście jest taka możliwość i naprawdę warto z niej skorzystać.

Jak ubezpieczyć się od ewentualnych uszkodzeń rzeczy w czasie przeprowadzki?

Na początek należy zaznaczyć, że każda firma zajmująca się przeprowadzkami powinna mieć odpowiednią polisę ubezpieczeniową. Jeśli takiej nie ma, to znaczy, iż nie są to osoby godne zaufania i polecenia. W związku z tym od takiej firmy raczej warto trzymać się z daleka. W świetle artykułu 83 ustawy o Prawie Przewozowym przedmiotem ubezpieczenia jest odpowiedzialność za szkody rzeczowe (jeśli nastąpiły one w czasie pomiędzy przyjęciem mienia do przewozu a jego ostatecznym wydaniem) oraz finansowe (gdy powstały zaś w wyniku opóźnienia w transporcie).

Jeśli mamy do czynienia z porządną firmą zajmującą się przeprowadzkami, to przede wszystkim powinniśmy zwrócić się z zapytaniem o możliwość ubezpieczenia. Jeśli tego nie zrobimy i umowa nie zostanie podpisana, to w razie ewentualnych uszkodzeń, zepsuć itp. nie dostaniemy z tego tytułu ani jednej złotówki. Warto zatem od razu dogadać się z firmą w kwestii ubezpieczenia. Potem trzeba uzgodnić, co jest objęte działaniem tej umowy. Jeśli klient bowiem zdecydował się sam pakować wszystkie przewożone rzeczy i zrobi to niedokładnie, a wskutek tego dany element się zepsuje, to rzecz jasna nie będzie to wina firmy od przeprowadzek i nie będzie ona ponosić z tego tytułu żadnych dodatkowych kosztów.

Potem należy też spisać listę wszystkich przewożonych elementów. Jest to naprawdę ważna kwestia. Dana lista powinna być podpisana przez obie strony. Przy wydawaniu można szybko i rzetelnie sprawdzić czy wszystkie rzeczy dotarły pod wskazany adres. Gdyby coś się zawieruszyło z winy firmy zajmującej się przeprowadzkami, to też można z tego tytułu otrzymać zadośćuczynienie. Jeśli jednak nie będzie odpowiednio spisanej listy przedmiotów, to nie ma też szansy na udowodnienie, iż pracownicy zgubili któryś z elementów. Generalnie jednak takie sytuacje zdarzają się rzadko, bo stawiając na odpowiednich ludzi dostaje się gwarancję uczciwości i dokładności. Często nawet przedstawiciele firm osobiście zajmują się spisem wszystkich elementów, aby potem nie było żadnych niedomówień.

Co zrobić, jeśli któraś z przewożonych rzeczy została uszkodzona?

Podpisanie stosownej umowy daje gwarancję, że w przypadku niewypełnienia warunków przeprowadzki otrzyma się stosowną rekompensatę. Jak się jednak o nią ubiegać? Jeśli doszło do takiej sytuacji, to należy bezzwłocznie (najlepiej w towarzystwie pracownika firmy) ocenić stan uszkodzeń i innych tego uchybień. Później należy to odpowiednio odnotować na piśmie. Wskutek tego w odpowiednim czasie firma powinna wypłacić stosowną sumę za swoje zaniedbania. W związku z tym naprawę warto pamiętać o możliwości podpisania takiej umowy, która daje nam komfort, że nie będziemy na przeprowadzce w żaden sposób stratni.